Знакомый открывал счет в Wells Fargo для оплаты покупок в магазинах США т.к. некоторые не принимали карты РФ. Так как тема интересная решил расспросить его о деталях. С его слов, счет он открыл в первом отделении куда обратился, адрес использовал отеля, постоянную карту отправили ему на него. Временную карту выдали сразу (действительна до момента активации основной карты, но не более 30 дней), а с постоянной возникли сложности. Со слов менеджера доставка основной карты 5-7 рабочих дней, но карту ему так и не доставили. Знакомый обратился в банк, там сказали, что доставка 7-10 календарных дней, и типа карта еще может идти, но на всякий случай мы ее аннулировали и отправим новую. Как оказалось есть ускоренная отправка (rush вроде) за 1-3 рабочих дня и вроде платная (±$16), но денег с него так и не списали, а карту доставили DHL в другой отель.
Он открыл checking account (аналог нашего текущего счета для оплаты, к нему привязана карта) и saving account (аналог нашего накопительного счета). Если часто (вроде бы 6 раз в месяц) переводить деньги с saving account на checking account, то saving account автоматически конвертируется в checking account. Месячная комиссия за checking - $10, за saving - $5. Чтобы избежать комиссии нужно, например, держать на checking $1500, а на saving - $300. Также ему менеджер рассказывал, что если счетом не пользоваться какое-то время (не делать никаких транзакций), то он типа замораживается, если владелец и дальше не объявляется еще какое-то время, то счет становится неактивным, а потом закрывается и деньги переводятся в пользу государства
Мне это показалось странным, решил погуглить. Оказывается правда (
https://forum.elliott.org/threads/dormant-bank-account.4909/) После года неактивности (к тому же не все транзакции считаются) счет переходит в состояние dormant, некоторые банки за это и за возвращение в нормальное состояние комиссию берут, а потом деньги переводятся государству:
technomage1 писал(а):I found out yesterday when I went to cash a check against it that the bank I chose, Wells Fargo, had classified my account as dormant becsuse I hadn't manually written a check against that account, transferred funds, or deposited in a year. Automatic deposits, auto bill pay, and scheduled withdrawals don't count as transactions for this purpose. So my money is now frozen for 3 business days while they reactivate my account. There was no notice of this. Not an email, text, letter, zilch, and all my info is current.
I did a bit of research and Wells Fargo is not alone in doing this, nor is it illegal. Needless to say I'm steamed and will swap banks next week. At least they didn't assess me a fee, other banks charge a $5 per month fee on dormant accounts and $25 to reactivate them.
technomage1 писал(а):Wells Fargo tagged me as dormant after a year with transactions. They just didnt like my transactions.
kenish писал(а):This is called "Escheatment" (google it). Federal and State laws require dormant accounts to be frozen and the balances turned over to the government, usually on the state level. There is probably something in your bank and investment account agreements that covers this. The state is then supposed to make a "reasonable" effort to contact the account owner or their estate. After a certain time period, the state keeps the money and there's no way to "unring" that bell! About 10 years ago there was a stink here in CA...the state's attempt to contact owners was feeble at best (an easily-located public figure lost several million in her mother's jewelry which had family heirloom value...the state auctioned it off). The result of the scandal is a searchable website (I found my brother in the database, an insurance refund of a whopping $15 or so and a few dollars in residual interest from a REIT...he recovered the money but it was barely worth his time !)
Если счет перевели в статус dormant, то вернуть его назад находясь вне США не просто (
https://www.wellsfargocommunity.com/s/question/0D5f400000D1XZmCAN/dormant-checking-account):
ramgat писал(а):Good evening everyone.
my checking and deposit account was declared dormant. I am outside the US now, and called the suggested phone number. They asked me to send a letter to the unclaimed property department. Does anyone know if there is a faster way to do that, like e-mail or another number to call?
GaryG (WF Moderator) писал(а):@ramgat (Member), it would be best to discuss this with the Social Care team via email. They can look into this and assist you further.
Please email the team at
SocialCare@wellsfargo.com with your full name, phone number, and address. Tell them you posted on the Community (or feel free to share a link to this post), and they will investigate this further. Do not share anything private when emailing them, such as account numbers.
На reddit.com писали, что период неактивности не год, а 6 месяцев (
https://www.reddit.com/r/Banking/comments/7spboz/i_never_closed_my_banking_account_with_wells_fargo/):
DemoFoFimo писал(а):If inactive for 6 months, more than likely in a dormant state.
If inactive a year they may have closed the account and at 2 years mailed you a check or notice of the account.
In my state, accounts dormant a year or more get put into the state and you have to jump through hoops to get the money.
К счастью, перевод денег в пользу государства можно легко избежать раз в год заходя через сайт в личный кабинет (правда не совсем понятно будет ли переведен счет в состояние dormant):
(
https://www.wellsfargofunds.com/ind/account-services/account-inactivity.html)
About account inactivity
If you have not accessed your account in several years, state laws may deem your account to be inactive. Once an account is inactive, it is considered by your state to be abandoned property and must be turned over (escheated) to the state. In most states, an account is considered to be abandoned when there is no shareholder-initiated contact for three to five years.
What is escheatment?
Escheatment is the process of turning over unclaimed or abandoned property to a state authority. Escheatment laws require mutual fund companies to turn over client account fund shares if the owner cannot be located within a length of time determined by each state.
What do I need to do to initiate contact, and how can I prevent account inactivity from happening in the future?
To ensure your account remains active, please contact us in one of the following ways now and once per year moving forward:
Log in to your account on our website.
Cash checks that you receive from us.
Send us a letter through the U.S. Mail.
Call 1-800-233-6360 and speak with a representative after a security verification process. (Note: For New York, Oklahoma, Tennessee, and Vermont residents, telephone calls do not qualify as activity; however, the other options above do qualify.)
Также гуглил, что оспаривание транзакций по debit card американские банки делают не очень охотно и быстро, в отличие от credit card (которую не оформить без SSN).
На мой взгляд, все эти нюансы делают затею с открытием счета в США для оплаты в американских интернет магазинах весьма сомнительной в плане выгоды и рисков. К тому же часто кроме карты американского банка нужен и реальный американский адрес (не адрес посредника). На рынке есть много посредников, которые на свой реальный адрес (не Suite или PO box) выкупают по своей американской карте товар (услуга стоит около 10% стоимости заказа) и высылают в РФ.