Всем доброго времени суток!
Просматривала различные ветки по теме аренды авто в Италии, но пока не нашла ответа на вопрос - а что делать, если вы пережили стихийное бедствие на машине, и машина от этого пострадала.
Брали машину в Alamo (Locauto) в Болоньи 5 июля, возвращали спустя 8 дней в аэропорту Бари (13 июля). Депозит 500 евро, франшизы: franchigia danni 1200 евро, franchigia furto 1600 евро. Мы попали под град размером с грецкий орех в Полиньяно-а-маре. Машина не ехала, стояла на открытой парковке. Нам показалось, мы еще легко отделались: несколько вмятин на крыше и одно повреждение лобового стекла. У других машин видела разбитые фары и зеркала...
При сдаче машины объяснили, что это град. Сотрудники сказали да-да, понимаем, дали подписать документ на Check-In, в котором отметили места повреждений на рисунке и добавили фразу на итальянском, которая переводится примерно как "Множественные вмятины из-за града на крыше и лобовом стекле". Депозит вернули спустя дней 10 в размере 400 евро, про 100 евро написали, что их разблокировали, ждите (изначально морозили, по сути списывали, тоже 2 траншами). И вот сегодня прилетело письмо счастья по электронной почте :
In reference to the damages caused by the hailstorm occurred during Your rental, we inform You that we have just received the technical document issued by the workshop and we require the payment of € 1.560,00 for damages and € 70,00 plus VAT and fees for the damage management fees.
We remind You that according to our Terms and Conditions (
https://www.locautorent.com/en/car-rent ... onditions/), Renter participates to the loss suffered by Lessor for the full amount of damage to glass (including glass roof) indicators, lights, tires, rims, wheels, mechanical parts, underbody, interiors and road assistance as well as to damages caused by weather, natural disasters and riots; for damages to other parts of the car, Renter participates for the maximum amount indicated as “damage excess” in the Special Rental Conditions and on the frontispiece of the rental agreement subscribed.
И далее детали платежа с просьбой оплатить до 4 августа, а иначе заблокируют средства.
Естественно, мы сразу стали снимать деньги с указанной карты, счета, к которому она привязана, и на днях их закроем. Начитались тут, что это полезно делать в любом случае.
Далее стали читать договор аренды на предмет ответственности в случае стихийных бедствий и чрезвычайных ситуаций. Насторожили следующие пункты (привожу на английском, чтобы не искажать смысл при неточном переводе):
4. Renter shall pay Lessor:
...
b)
at the car drop off:the amount necessary to restore the original fuel tank level, other than the refueling service; this obligation is waived when Renter purchases the Fuel Prepaid Option service;
the excess related to damage and theft other than the related management fee; any eventual extra day charges; the delivery to a location different from the one of pick up (one-way fee); the roadside assistance, any penalties indicated in the Special Rental Conditions, where applicable, and any other amounts deriving from any kinds of services used by Renter. The drop off must be made within 24 hours or multiple of
the date and time of delivery. Delays of more than 59 minutes will result in a surcharge of an additional rental day on top to the rate paid for the single day, increased by 50%; for delays of more than 24 hours, an amount equal to the rate paid for a single rental day or part of a day, increased by 100%, will be charged.
c)
after the car drop off: all expenses referred to any traffic fines, unpaid tolls and park-tickets not paid during the rental, other than management fees, and any amounts deriving from other services used by Renter, as indicated in Special Rental Conditions. Renter and Renter’s joint guarantor using a credit card for payment, accept that all the above-mentioned charges and any delayed charges, other than the ones described at point 8 of these General Rental Conditions, be debited to the credit card indicated on the frontispiece of this rental agreement. Debit cards and/or pre-paid cards (e.g. Visa Electron), ATM cards
and cash are not accepted as method of payment. Renter producing a pre-paid voucher is bound jointly and severally with the issuing subject, in case of insolvency on the part of the issuing subject. Renter is in any case bound to pay to Lessor all the extras described on the rental agreement.
Т.е. вроде бы при сдаче машины арендатор должен заплатить сумму ущерба, а уже после - всякие штрафы, неоплаченные платные дороги и т.д.
9. Renter shall compensate Lessor for any damage or theft, even partial, save the proof of art. 1588 c.c. Renter is always fully responsible of the damage caused to Lessor, regardless of the provisions below, if at least one of the following circumstances happens:
1.violation of government regulations and/or the Highway Code of the State where the vehicle is driven
2.use of the car for a purpose contrary to the law
3.use of the vehicle in violation of the provisions of art. 7 of these General Conditions
4.car returned damaged without complaint stating how the accident happened and related documents, including C.A.I. form (friendly accident ascertainment)
5.failure to timely notify the competent authorities in case of total or partial theft or vandalism and those circumstances are proven by fine and/or Renter statement and/or C.A.I. form and/or ascertainment by the insurance companies.
Except to the above cases,
in case of accident, Renter participates to the loss suffered by Lessor as follows:
a) for the full amount of damage to glass (including glass roof) indicators, lights, tires, rims, wheels, mechanical parts, underbody, interiors and road assistance; for damage to other parts of the car, Renter participates for the maximum amount indicated as “damage excess” in the Special Rental Conditions and on the frontispiece of this rental agreement
Но это же в случае аварии? Не града?
И вообще фразы из письма damages caused by weather, natural disasters and riots в условиях аренды не нашли. В других пунктах речь идет об угоне, аварии...
Мы пользовались базовой страховкой (Liability Insurance Policy (RCA)).
The insurance does not cover:
- damages to body and personal items suffered by the driver;
- damages to items suffered by drivers’ family members and cohabitants.
The insurance has no effect:
- if the driver is not enabled to drive according to the law prescriptions;
- if the transportation is not compliant with the law prescriptions or what indicated on the registration certificate;
- in the case of a vehicle driven by a person while intoxicated and/or under the influence of мята, or to which a sanction has been imposed under Articles 186 and 187 of the Highway Code.
Про стихийные бедствия ничего...
Подскажите, пожалуйста, кто-нибудь сталкивался с подобной ситуацией? Хотим составить письмо-претензию в компанию, сославшись на приведенные выше аргументы (еще парочка мелких, но их сложнее доказать). Обязательно попросить отсрочить платеж - 3-4 августа выходные, 2 августа - короткий день и все такое, а еще письмо в компанию... Читали, что люди достаточно упорно бодаются с прокатчиками насчет штрафов - может, здесь тоже стоит попытаться?
И конечно интересуют последствия. Из обсуждений про штрафы поняли, что со сроком исковой давности есть неразбериха, компания может атаковать письмами и звонками, но худших последствий (из России выпускают, шенген дают, даже повторно в Италию пускают). Но у нас большая сумма - могут ли быть более серьезные претензии?
С удовольствием поделимся другими деталями поездки (более позитивными), но чуть позже, когда утрясем эти проблемы.