Ну, думаю, фиг мне мои денюжки вернутся, но решил немного подождать. Через несколько дней вернулась на карту небольшая часть уплаченных за билеты деньги, ну типа стоимость без сборов. Написал на английском в немецкий офис Люфтов письмо, где прикинулся Ваней Пряниковым, и спроси, почему так мало денег перечислили, сдаю билеты в связи с изменением расписания (а расписание поменялось на 10 минут!). Получил вот такой ответ:
Dear Mr. ...,
It is to our sincere regret that your planned flights from Perm to Edinburgh were affected by a schedule change and you decided to cancel the reservation. Moreover, we are sorry to learn that you did not receive the full refund of your tickets. We can fully understand your disappointment.
Of course, we have checked your request for a full refund and according to our refund department the kerosene tax and the Lufthansa Ticket Service Charge are not refundable.
Although we are unable to comply with your request in this case, we would be pleased if you and your family continued to place your trust in Lufthansa. Rest assured that we will do our utmost to ensure that your future journeys proceed smoothly again.
Yours sincerely,
_______________________________________________________
Sara Fiedler
Customer Feedback Europe
Ну типа, у нас сборы нон-рефандбл, так что радуйтесь, что, вообще, что-нибудь получили. Интересно, про то, что им не удалось списать сбор за возврат билета, ни слова. Ну у меня проснулся адвокатский азарт, дай думаю, попробую еще денег вернуть. Пишу ответное письмо:
Dear Sara Fiedler,
Thank you very much for your reply.
I can understand that the taxes are not refunded in normal circumstances. But if the customer decides to cancel the reservartion due to timetable change then in this case he is eligible for the full refund.
I must also point out that according to russian law (Air Code, article 108) airlines operating from russian airports are not allowed to issue non-refundable tickets or tickets that contain non-refundable parts of the price. The only exception is when the ticket is cancelled less than 24 hours before departure. I hope that Lufthasa is willing to comply with the russian legilation.
I would also like to draw your attention to the fact that I am an old-time Lufthansa customer, have a frequent flyer status and would like to remain your faithful passenger.
I hope that you change your decision in my case.
Yours sincerely,
Ну здесь я не много слукавил насчет российского закона - он на иностранные компании не распространяется. Но вдруг Люфты об этом не знают.
Сегодня, т.е. через две недели после второго письма, на карту пришли оставшиеся деньги. Люфты вернули всю сумму, уплаченную за невозвратные билеты .
Так что дерзайте и общайтесь с немецким офисом Люфтов. Наши те еще жадины.