Читаю, и вот что там написано очень простым и понятным английским языком:
Question 19: Do airlines have compensation obligations in the case of long delays?
No. However, if a flight is expected to be delayed by more than two, three or four hours, as
applicable, the passengers concerned are entitled to receive information on their rights and
proper assistance (meals, refreshments, communication facilities and, if appropriate, hotel
accommodation).
However, without prejudice to compensation possibilities on the basis of national civil law, no
financial compensation is to be paid for delays under the Regulation.
With regard to a possible refund of tickets (which is different from compensation), the
Regulation provides for this kind of reimbursement where stranded passengers do not wish
to continue their journey at a delay for more than five hours and are entitled, under the
Regulation, to cancel their flight on their own initiative and to claim a refund on tickets not
used. When expecting such a long delay, the airline has to propose this option to the
passengers concerned.То есть, суммируя: если пассажир не желает возвращаться домой, а желает продолжать полет на задержанном рейсе, то обязательства у а/к предоставлять помимо стандартного набора еда+отель+трансфер еще и денежную компенсацию - НЕТ.
Так что про мифические 400 евро вы, наверное, взяли с потолка? При таком раскладе а/к или бы давно обанкротились, или взвинтили бы бешеные тарифы на билеты для покрытия рисков по компенсациям.
И да, не стоит путать понятия Denied Boarding (овербукинг входит сюда) и Delay (задержка)
вышепроцитированное - на тему Delay.