Только что вернулись из Европы, 25.06.14 должны были улететь на вечернем рейсе EasyJet из Берлина в Амстердам. Рейс был отменён из-за забастовки французских авиадиспетчеров. По контактному мобильному никто не звонил, SMS не было, об отмене рейса узнали только в аэропорту Schönefeld. Там же девочка в оранжевом "киоске" изиДжет скупо извинилась за форс-мажор и на мой вопрос "что я теперь должен делать?" ничего не рассказала, что могли бы на ночь поселить в отеле, не дала никаких рекомендаций и выдала только бумажку с распечаткой FAQ и E-mail службы поддержки EJ, по которому можно задать вопросы и запросить компенсацию или чего там мне надо (в течение 30 дней) и попрощалась "very sorry, good bye".
Позже выяснил, что за пару часов до начала рейса на E-mail было уведомление:
We are really sorry to inform you that due to industrial action by Air Traffic Control in France which is planned to last 6 days your easyJet flight 4567 to AMS on 25-JUN-14 has been cancelled. Due to the uncertainty of the length of this industrial action we strongly recommend that you consider cancelling your travel arrangements at this time, if you decide not to travel you will receive a full refund for any remaining associated flights on your booking.
We are really sorry that this action taken by French Air Traffic Control employees will cause you inconvenience and have detailed your options to help you below
What happens now?
If you still wish to travel to your destination you can:
Transfer your flight FREE OF CHARGE by going online to
http://www.easyJet.com and clicking on the manage bookings link at the top of our home page. If you did not book your flight through easyJet.com you will need to arrange for your flight via our call centre 0330 365 5000;
If this means you are delayed overnight and require hotel accommodation please approach a member of our airport staff who will assist with arranging this for you. They will also advise on transport arrangements to get to the hotel and return for your new flight.
If you no longer wish to travel and require a refund:
Simply, log onto
http://www.easyJet.com, click on the manage bookings link and provide your booking reference to receive your refund - we will also refund the cost of your return flight on the same booking reference if requested.
If you did not book your flight through easyJet.com and you wish to request a refund then you will need to contact the agency you booked your flights with to arrange this.
На следующий день было ещё одно письмо:
AN APOLOGY FROM US
Cancellation of your easyjet flight 4567 from SXF to AMS on 25-JUN-14
We are writing to say how sorry we are for the cancellation of your flight. Regrettably this was caused by industrial action taken by air traffic control resulting in restrictions affecting the schedule of the aircraft planned to operate your flight.
We do recognise the inconvenience that this will have caused you and would like to assure you that we strive hard to make travel easy and provide the best possible service for all our passengers. We sincerely hope that this unfortunate experience will not deter you from flying with us in the future.
По рекомендации из первого письма, я зашёл по ссылке на бронирование выбрал REFUND, после чего в бронировании появился статус:
Refund being processed.
Вопросы:
Насколько быстро осуществляется возврат - сколько ждать?
Ещё был по невозвратному тарифу был оплачен отель в Амстердаме - могу ли требовать с EJ компенсации?
Могу и действовать в соответствии с "Правилами компенсации и помощи пассажирам в случае отказа в посадке и отмены либо долговременной задержки рейсов. Постановление (EC) № 261/2004 Европейского парламента и Совета ЕС".
P.S. Так как надо было быть на борту круизного корабля в Амстердаме 26.06.14 и воздушное пространство заблокировано авиадиспетчерами, решили поехать на поезде. Видать, многим надо было быть в AMS пораньше, поэтому на ближайший поезд из Берлина туда все билеты разобрали и нам не досталось, а ближайший отправлялся 26.06 в 04:35. С чемоданами не стали таскаться и искать отель, а ждали поезд на ж/д вокзале, о чём пожалели - ночью там холодно и как такового нет зала ожидания. Ещё вопрос - обязаны ли были EJ помочь с ночёвкой в Берлине (если бы обратились)?